خیانتی که نوسازی پرده از آن برداشت!
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
خیانتی که نوسازی پرده از آن برداشت!
یک شنبه 21 / 11 / 1390 ساعت 2:6 | بازدید : 3869 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

از ظواهر قضایا و طبق گفته‌های مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان برمی‌‌آید که بنای تاریخی مدرسه محمدیه در بندرلنگه که عمری حدود 150 سال داشته و به عنوان قدیمی‌ترین مدرسه جنوب ایران شناخته می‌شود، تیرماه 88 در سکوت کامل با هدف تجدید بنا تخریب شده است.

  

به گزارش فارس از بندرعباس، مدرسه محمدیه که طبق اطلاعات ارائه شده مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بندرلنگه بعد از مدرسه دارالفنون تهران و سعادت بوشهر از نخستین مدارس کشور محسوب می‌شود، در واقع طی سال 1290 هجری شمسی و در زمان نیابت حکومت میرزا عبدالله خان نوری مدحت‌السلطنه به مدیریت عبدالحق که از فضلا و ادبای دانا و اهل هندوستان بود تأسیس شده است.

مدرسه محمدیه قبل از تأسیس، خانه متروکه و باغی بود که دارای نخلستان و هم‌چنین محل اسکان تفنگچی‌ها و نگه‌داری اسب حکمرانان وقت بندر لنگه بود، مردم شهر لنگه و افراد خیّر آن را بازسازی و نامش را محمدیه که مشتق از نام حضرت محمد(ص) نهادند.

پس از ذکر مقدمه فوق و طبق اطلاعات جمع‌آوری شده از دانش‌آموزان و افراد محلی متوجه شدیم که این مدرسه طی سال‌های گذشته در لیست مدارس تخریبی قرار گرفته و علی‌رغم مخالفت دستگاه‌هایی همانند میراث فرهنگی و به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان در تیرماه سال 88 به طور کامل بنای اصلی و قدیمی آن با خاک یکسان شده و عملیات بنای جدید که اکنون به شکل مدرسه‌ای 10 کلاسه و در مساحت 3 هزار مترمربع است، بر روی خاک بنای قدیمی ساخته شده است.

خبرنگار فارس در گفت‌وگو با چند تن از دانش‌آموزان سابق مدرسه محمدیه متوجه شد که این مدرسه تا چهار سال قبل در ساختمان تاریخی که گفته شد تخریب شده دایر بوده که این امر به معنی آن است که بنای تخریب شده می‌توانست توسط دستگاه‌های مربوطه بازسازی و به عنوان میراث فرهنگی نگه‌داری شود.

مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در همین راستا به خبرنگار فارس گفت: آن‌گونه که متوجه شدیم ساختمان قدیمی مدرسه که در محل بنای جدید واقع بوده در تیرماه 88 تخریب شده است.

رضا مدرس یادآور شد: بنده شش ماه پس از این اتفاق به عنوان مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان منصوب شدم که از این اتفاق بی‌خبر بوده‌ام.

هم‌چنین تعدادی از همسایگان مدرسه محمدیه نیز وضعیت بنای قدیمی این مدرسه را در قبل از تخریب کامل،‌ مناسب ارزیابی کرده‌اند و بر این عقیده‌اند که این بنا قابلیت تعمیر و مرمت داشته است.

حال که این اتفاق تأسف بار رخ داده و یکی از مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی تاریخی جنوب کشور که می‌توانست به عنوان یکی از مراکز تاریخی فرهنگی هرمزگان شناخته شود، در پی بی‌توجهی برخی از مدیران کاملاً نابود شده و دیگر وجود خارجی ندارد، امید است دستگاه‌های مربوطه و مردم شهرستان لنگه در پی بررسی دلایل تخریب این بنای تاریخی که می‌توانست به عنوان میراثی ارزشمند به آیندگان معرفی شود، برآیند.

گزارش از امیر توانگر



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 160

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1931
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 19314
:: بازدید ماه : 147431
:: بازدید سال : 447090
:: بازدید کلی : 4347269